نکته هایی از خیار حیوان و تعریف آن در حقوق


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : چهار شنبه 24 ارديبهشت 1399
بازدید : 49
نویسنده : زینالی

مبیع میتواند سه نوع باشد که عبارت است از:

  • مبیع عين معين: عين يعني مال محسوس و مستقل و آن چيزي كه اگر در خارج وجود پيدا كند داراي ابعاد ثلاثه باشد.
  • مبيع كلي در معين: عين كلي در معين كه قانون مدني در م ۳۵۰ آن را تعريف كرده است (مقدار معين بطور كلي از شي متساوي الاجزاء).مانند ۱۰۰ کیلو برنج از ۱۰۰۰ کیلو برنج موجود در انبار.
  • مبیع کلی فی الذمه: مبیعی است که مصادیق متعدد دارد. مثل ۱۰۰۰ دستگاه خودرو صفر کیلومتر پراید.

خیار حیوان فقط در مبیع عین معین و کلی در معین وجود دارد و در صورتی که مورد معامله به صورت کلی فی الذمه فروخته شود خیار حیوان در این بیع وجود نخواهد داشت.

خیار حیوان

نکته های زیر در خصوص خیار حیوان قابل توجه است

  • همان طور که گفتیم خیارحیوان زمانی به وجود می‌آید که مورد معامله حیوان باشد باید گفت که منظور از حیوان در این موضوع مورد معامله، بودن حیوان زنده است. با این توضیح مشخص می‌شود در بیعی که مورد معامله آن یک تن ماهی قزل آلا است خیار حیوانی وجود نخواهد داشت چرا که ماهی قزل آلا به صورت زنده فروخته نشده است و منظور طرفین گوشت ماهی است نه خود ماهی. بنابراین برای اینکه خیار حیوان در عقد بیع ایجاد گردد صرفاً زنده بودن حیوان است و سایر ویژگی‌های حیوان مهم نیست و ممکن است حیوانی که مورد معامله واقع می گردد بزرگ یا کوچک باشد.
  • خیار حیوان مخصوص به عقد بیع میباشد عقد بیع یعنی خرید و فروش و در اصطلاح حقوقی به آن تملیک عین به عوض معلوم گفته می شود. بنابراین در صورتی که در عقد دیگری، مورد معامله حیوان باشد خیارحیوان محقق نمی گردد. برای مثال زمانی که شخصی قاطری را برای بردن بار اجاره می نماید؛ در چنین عقدی خیار حیوان وجود ندارد یعنی شخص نمی تواند تا ۳ روز از تاریخ عقد، عقد را فسخ کند چرا که خیار حیوان فقط در عقد بیع وجود دارد و مثال مورد نظر عقد اجاره می باشد.
  • نکته دیگری که در خصوص خیار حیوان باید مورد توجه قرار داد این است که شخصی که به واسطه عقد، مالک حیوان شده است صرفاً زمانی می تواند عقد را فسخ نماید که حیوان موجود باشد. یعنی اگر فروشنده حیوان را به خریدار تسلیم نموده باشد و حیوان بدون دخالت عامل انسانی در مدت خیار فسخ خریدار تلف شود به واقع شده منفسخ شده است یعنی از بین رفته است و فروشنده در این فرض باید ثمن را به خریدار مسترد کند و خریدار دیگر اختیار فسخی در این فرض ندارد. در این رابطه ماده ۴۵۳ قانون مدنی آورده است: ” در خیار مجلس و حیوان و شرط اگر مبیع بعد از تسلیم و در زمان خیار بایع یا متعاملین تلف یا ناقص شود بر عهده مشتری است و اگر خیار مختص مشتری باشد تلف یا نقص به عهده بایع است”.

بیشتر بخوانید: معامله به چه معناست




:: برچسب‌ها: وکیل , دادگستری , خیار , شب قدر , مطالب حقوقی طلاق , ازدواج , صیغه , عقد , نکاح , ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دفتر وکالت (بنیاد بین المللی حقوقی سنا) و آدرس lawsena.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 14
بازدید ماه : 127
بازدید کل : 5864
تعداد مطالب : 273
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

RSS

Powered By
loxblog.Com